10 міфів про яхту, або Чому люди бояться відпочивати під вітрилами

Автор: Василь Біленко, журнал "Мандри"
1. Яхта і морська хвороба – близнюки-брати

«Щойно я стану на борт хиткого судна, судомні спазми душитимуть мій шлунково-кишковий тракт, а їжа, з таким апетитом проковтнута на сніданок (обід, вечерю), почне вириватися на свободу». Безумовно, хитавиця час від часу буває на яхті. Але з’являється вона лише під час шторму чи шквалу.

А такі спалахи погодної активності проявляються на просторах Середземного моря, як правило, узимку, ранньої весни та пізньої осені. У розпал туристичного сезону (травень–вересень) море спокійне, дують помірні вітри, які не спричиняють хитавиці, а отже – спалахів морської хвороби.  Якщо ж ваш вестибулярний апарат вразливий навіть до подорожей автомобілем чи літаком, існують таблетки проти симптомів морської хвороби. А свіже повітря (вітер + морський пил) лише поліпшують стан.

no sea sickness!
2. Яхта – дороге задоволення. Мені це не по кишені

Будь-який відпочинок потребує певних витрат, і яхта тут не виняток. Але оренда яхти не дорожча, ніж перебування в звичайному береговому готелі. «2800 євро на добу за 10 чоловік? – перепитує чолов’яга, тикаючи пальцем із золотою каблучкою в прайс. – Ну, в принципі нормально. А скільки за тиждень?»Але 2800 євро на 10 чоловік і є ціна за тиждень. Тобто 280 на одного за тиждень, або 40 євро на добу.

Ціна вітрильника залежить від його розмірів (чим більший – тим дорожчий), віку (чим старіший – тим дешевший) та сезону (серпень – найдорожчий місяць).Які ще витрати? Послуги шкіпера – 100 євро на день. Стоянка в марині – 50 євро в день. Пальне – від ваших потреб і погодних умов (усе ж таки яхта рухається за допомогою вітру).

STA60335

3. З дітьми на яхту не можна

«Діти падатимуть за борт, тонутимуть у морі, травмуватимуться об різні причандалля, просто заважатимуть відпочивати». Так вважає переважна більшість населення земної кулі. Звісно, це зовсім не так. Уже одразу після народження (хоча народити можна й на борту яхти – та все ж таки ми прихильники класичного місця для пологів) немовля можна брати із собою. Не потрібно вивозити чи виносити його на прогулянку на свіже повітря – воно й так тут скрізь.

2010-CHOR4-512

З дітьми старшого віку – які ще не ходять, але вже повзають – також не страшно. Уся яхта огороджується спеціальною сіткою, яка не дає маленькому допитливому дослідникові сковзнути за борт яхти, доки тато й мама смажаться на сонці. Діти, які вже не повзають, а ходять, будуть просто в захваті від подорожі на вітрильнику. Купа незнайомих деталей, які поблажливий шкіпер дозволяє крутити на всі боки, займає всю їхню увагу. А як цікаво стрибати в кришталево чисту воду просто з борту яхти! Аквапарки відпочивають!

Діти віком 7-13 років із задоволенням вивчатимуть премудрості керування яхтою і якось непомітно для батьків стануть справжніми морськими вовками. До речі, найменшому яхтсмену-одинаку, який сам перетнув Атлантику під вітрилами, усього чотирнадцять років!

2007 року англієць Майкл Перхем за 55 днів пройшов шлях від Гібралтару до Антигуа, подолавши 3500 морських миль (6500 км).

2010CHOR1-609

4. На яхті нудно й одноманітно

«Вода, вода. Кругом вода», – співали колись у пісні. У перший день море викликає божевільне захоплення. Другий день – тиху радість. Третій – байдужість, яка поступово змінюється на роздратованість морським пейзажем.

Але ж ніхто й не примушує обмежуватися тільки морем і не забороняє причалювати до берега. Навпаки, морські переходи займають 3-6 годин на добу.

IMG_2851

Решта часу – купання й знайомство з новими місцями.

IMG_3215

Це виглядає так: яхта заходить у марину (спеціальну стоянку) маленького містечка (або великого міста) і швартується. Екіпаж сходить на берег, ходить по музеях, займається шопінгом, дегустує вина, відвідує ресторани й таверни.

Yachta_42_11

Або так: яхта стає на якір у мальовничій бухті поблизу зеленого острова. Повітря наповнене хвойним ароматом й стрекотінням цикад. Екіпаж спускає надувного човна й дістається до острова. На дикому пляжі в тіні вікових сосен влаштовується пікнік, який поступово перетворюється на вечірку.

IMG_3256

Частина екіпажу засинає просто на пляжі, решта повертається на яхту. Нічну тишу порушують лише схлипування дельфінів та приглушені розмови «за життя».

2010-CHOR2-982

Третій варіант. Яхта стає на якір у мальовничій бухті поблизу зеленого острова. Частина екіпажу переправляється на берег, де бере напрокат велосипеди й починає досліджувати острів з берега (на березі є пункт прокату – це не безлюдний острів). Інша частина бере напрокат каное і досліджує острів з моря. Найменшим яхтсменам надувають великі іграшки, й вони разом плавають у блакитній воді.

Увечері екіпаж возз’єднується і висаджується у маленькій острівній таверні, де під місцеве вино й живу музику, перебиваючи одне одного, ділиться набутим досвідом.

Yachta_42_09

5. Дівчата і яхти – несумісні

Минули ті часи, коли присутність жінки на борту віщувала біду й вважалася моветоном. Навпаки, зараз відсутність представниць слабкої статі викликає питання про пріоритети й орієнтири екіпажу яхти. Ніщо так не прикрашає вітрильник, як дівчина. Краще за дівчину – тільки багато дівчат! Красуня, яка томно лежить на палубі іншої «красуні», додає вартості не тільки яхті, а й усій команді.

Yachta_42_07

Але й дівчата у виграші. За статистикою, любительниці вітрильного спорту частіше й більше разів виходять заміж.До речі, світовий рекорд навколосвітньої гонки яхтсменів-одинаків певний час належав жінці. 29-річна англійка Елен МакАртур обійшла навколо земної кулі за 71 добу й 14 годин.

IMG_2705

6. На яхті нічого їсти

Насамперед зауважимо, що на туристичних яхтах, які борознять простори Середземного моря, ще ніхто з голоду не вмер.

А харчування відбувається так. Перед посадкою на яхту екіпаж їде або йде до найближчого базару чи супермаркету й закуповує все необхідне: макарони, крупи, картоплю, яйця, консерви, сири, рибу, приправи, напої та все інше за власним смаком та фінансовими можливостями. Якщо можливості дуже обмежені, більшість продуктів можна привезти на яхту з України (якщо ви дістаєтеся місця розташування яхти на машині).

Далі є три варіанти.

Перший – найняти кока (кухаря), який разом із вами житиме на яхті й за ваші гроші готуватиме вам три-чотири рази на день. Це коштуватиме приблизно 500 євро за тиждень.

Другий варіант – ви не берете із собою кока, економите 500 євро на тиждень, а все готуєте самі. По черзі або ж шляхом насильного визначення добровольця, який тиждень виконуватиме функції кока.

Третій варіант. Сніданок та обід ви їсте на яхті, а вечеряєте щодня в новому ресторані (таверні) відповідно до маршруту вашої подорожі. До речі, всі яхти обладнані камбузом – невеликою кухнею. На ній – газова плита, холодильник і мийка для посуду.

Yachta_42_19

7. На яхті немає комфорту

Які умови можуть бути на шматку пластику завдовжки 9-15 метрів? Так думають невігласи й, звісно ж, помиляються. Каюти на вітрильнику оздоблені цінними породами дерев (як правило, червоне дерево, тик і дуб). Ви спите на чистій постільній білизні й м’яких матрацах.

На яхті є санвузли (по-морському – гальюни). Їх може бути навіть кілька (в залежності від розміру судна). У санвузлах – унітази й умивальники із нержавійки чи фаянсу в стилі хай-тек, пластикові душові кабіни з прісною водою. І увага!

На яхті є гаряча вода! Заради справедливості зауважимо, що кількість її обмежена. І щоб не викликати гнів інших членів екіпажу, варто використовувати її економно.Та найголовніше – ваш плавучий готель завжди на першій лінії.

До пляжу – 0 метрів (він на палубі), до моря – 0 метрів (воно за палубою).

156845

8. На яхті нас чекають хвороби й катастрофи. Допомога не прийде

Безпека на морі завжди на першому місці. Кожну яхту обладнано спеціальною сигнальною системою, яка в разі непередбачуваної ситуації спрацьовує й передає точні координати рятувальній службі.

Крім того, на яхті є радіостанція, за допомогою якої завжди можна передати сигнал SOS. Якщо ні сигнальна система, ні радіостанція не працюють (просто вам не пощастило), на яхті є ракетниця, димні установки й фальшфеєри (горить уночі дуже яскраво).

Враховуючи велику кількість плавзасобів у районі вашого круїзу, ваші сигнали обов’язково помітять й прийдуть на допомогу. Для цього у рятувальників є швидкісні судна й гелікоптери.Якщо ж вам дуже не пощастило – не працюють не тільки радіостанція та сигнальна система, а й суден поблизу немає, то у вашому розпорядженні є рятувальний пліт, рятувальні жилети та аптечка. Врятуєтеся – напишете нам про свої пригоди.

skipper
9. Яхту не дадуть, бо не вмію нею керувати

Справді, без уміння керувати яхтою, а також без документа, що підтверджує це вміння, яхту вам ніхто не дасть (і правильно зробить). Але вихід є – найняти вітрильник разом зі шкіпером.

За 150 євро в день ви не просто отримуєте людину, яка поведе вітрильник разом із вами в будь-яку точку на мапі (зважте свої фінансові можливості й час перед вибором маршруту!), а й понесе повну відповідальність за вас і за судно.

Зіштовхнулися з іншою яхтою? Не біда. В «розборках» бере участь шкіпер, а ви просто спостерігаєте. Як зарядити акумулятор, куди вставляти шланг для заправки соляркою? Про це все знає шкіпер. Здавалося б, ідеальна ситуація! Він працює, ви відпочиваєте.

Якби не одне «але»: він чужак у вашій компанії (сім’ї). Він сьомий, дев’ятий, десятий, одне слово – зайвий. Як цього уникнути? Навчитися керувати яхтою самому.

IMG_7140

10. Я ніколи не навчуся керувати яхтою, бо це дуже складно

Складно, але не дуже. Автомобілем керувати складніше, ніж яхтою. Спочатку кандидати в шкіпери мають засвоїти теорію.

По-перше, це користування радіостанцією (як покликати на допомогу, дізнатися, чи є вільні місця на парковці, отримати прогноз погоди й попередити про шквал колег). По-друге, вивчити, чому рухається яхта, які й коли потрібно ставити вітрила, коли вмикати ходові вогні, про що говорить блимаючий маяк. По-третє, закарбувати в пам’яті, хто й кому поступається дорогою, як перетинати жвавий морський шлях тощо.

Після вивчення теорії – морська практика. Як правило, це один тиждень у морі, під керівництвом і наглядом досвідченого шкіпера, який і є одночасно екзаменатором. Курсанти різного віку вчаться ставати на якір, підіймати з води потерпілого, навіть паркуватися задом у марині.

На завершення ви маєте відповісти на кілька запитань поважних капітанів (це вже на березі), заплатити близько 110 євро й отримати жаданий сертифікат.

Yachta_42_18
Де вчать керувати яхтою

Компанія BBYachting проводить навчання з керування яхтою та готує до здачі на права в Хорватії. По завершенні навчання кандидати в шкіпери отримують хорватські права Voditelj Brodice, які діють майже в усіх країнах світу. Директор компанії Богуслав Бродовский (на його права ви зараз дивитеся) – шкіпер із двадцятирічним морським досвідом –  надасть усі необхідні консультації для бажаючих стати справжнім яхтсменом.

No Comments Yet.

Leave a comment

>